onsdag 8. januar 2014

Havrerundstykker

OPPSKRIFT havrerundstykker
25 stk

10 gram fersk gjær
7 dl vann
2,5 dl havregryn
2,5 dl sammalt havre
ca 8-9 dl siktet hvetemel
1/2 ts salt

Jeg bruker mel fra Holli Mølle, og har gjort det i mange år nå
Så lenge jeg kan velge vil jeg ikke ha noe annet.. 

Bland gjæren i fingervarmt vann
Rør i alle ingrediensene bortsett fra saltet
Jeg bruker tresleiv og en bakebolle
La deigen stå i 30 min
Ha i saltet og elt med sleiven i noen minutter til deigen blir smidig og glatt

Heves til dobbel størrelse

Denne oppskriften er fin til kaldheving over natten i kjøleskapet
Da har man ferske rundstykker til frokost

Ha den ferdighevede deigen på melet bakebord, 
del i små emner, 
rull de sammen først en gang så en gang til
Heves på bakeplate i ca 15 min
Snittes og stekes på 250 grader midt i ovnen i ca 15 min



Gammeldags barberblad til å snitte rundstykkene med




(oppskrift:egen)

7 kommentarer:

  1. Disse rundstykkene hørtes gode ut. Spørs om jeg ikke må handle litt meltyper av deg. Har du utsalg noen plass. Jobber jo i Tinn Austbygd så jeg er jo stadig i bygda (bor på Rjukan)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en butikk(den er ikke helt ferdig..) Men det er bare å komme innom:) Ring gjerne først så jeg helt sikkert er hjemme

      Slett
  2. Nam nam - kopierer og lagrer oppskriften :) Takk

    God kveld klem Monica

    SvarSlett
  3. Ferske havrerundstykker til frokost høres fristende ut...

    SvarSlett
  4. Har laget de i dag- men ikke på kaldheving. Og ikke det flotte melet du bruker. Jeg lagde de runde med havregryn oppe på. Er det ok om jeg event. lager et blogg innlegg om mine og legger ved linken din om at jeg ble inspirert av deg ? :)

    Ha en fin dag

    Klem Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra og morsomt å høre:) Helt ok med blogginnlegg! Jeg er alltid glad for å inspirere:)

      Ha en fin dag du også

      Slett
  5. Disse blei servert til frokost i dag, kjempegode! (",)

    SvarSlett